Det kræver forskellige kompetencer at drive en webshop

Cases

Det virkelige arbejde med at drive din webshop starter først, når webshoppen er sat og op og i drift. Nogle vil påstå, at når man først har sin webshop, så kommer ordrene af sig selv. Det er langt fra sandheden – det kræver hårdt, kontinuerligt arbejde at drive en webshop og opnå tilfredsstillende resultater med den, og der er brug for forskellige kompetencer til at løse de forskellige opgaver i shoppen.

Men kan alle opgaverne varetages af én medarbejder, eller vil det være mere fornuftigt at se på, om opgaverne skal fordeles mellem flere medarbejdere for at få et bedre resultat?

Kompetencerne kan deles op og fordeles i forhold til de opgaver, der er i en webshop:

De administrative opgaver

Produkterne skal oprettes, der skal indtastes priser, lagerstatus og lægges billeder ind. Når der kommer ordrer, skal disse behandles, pakkes, afsendes og faktureres. Der skal følges op på eventuelle spørgsmål og henvendelser.

Der skal laves en strategi for markedsføringen, og en contentplan og følges op på, at de aftalte opslag kommer op og de aftalte tiltag sker. Denne type af opgaver kalder vi administrative opgaver og ligger ofte godt til medarbejdere, som er vant til at arbejde med salgsbackup, kundeservice og administration. Især hvis de tillige har fået uddannelse i f.eks. markedsføringsstrategi, content-planlægning og ved, hvordan man finder sin målgruppe, samt lægger en strategi ud fra den.

De tekniske opgaver

Plugins skal holdes opdaterede, der skal måske installeres Facebook Pixels, menuer skal opsættes, og der skal måske holdes øje med sikkerheden på shoppen. Tal og data fra Google Analytics skal bearbejdes og videregives til den administrative, der lægger strategien. Måske skal der også sættes annoncer op på Google og Facebook.

Disse opgaver er tekniske opgaver, som kan ligge i it-afdelingen eller hos en teknisk minded medarbejder, der har flair for software, program og kode, eller man kan vælge at have en ekstern leverandør til at holde styr på de meget tekniske opgaver, hvis man ikke har kompetencerne in house.

De kreative opgaver

Der skal tages flotte billeder til shoppen og til de sociale medier. Der skal udarbejdes grafiske elementer til de sociale medier og fremstilles videoklip til stories, reels og IG-tv. Der skal skrives fængende teksterne til produkterne med SEO i mente. Og fængende tekster til opslag på sociale medier og nyhedsbreve.

Disse opgaver ligger ofte i en marketing funktion og kræver en medarbejder med flair for det visuelle, for legen med ordene og med fokus på målgruppen og modtageren. Disse kan måske have behov for uddannelse i, hvordan de forskellige sociale medier fungerer og bruges bedst, hvordan man skriver fængende tekster, og hvordan man søgeordsoptimerer.

Kan en person rumme alle kompetencerne?

Vores erfaring viser, at en enkelt person ikke rummer alle 3 kompetenceområder. Der vil dog være en grad af kompetenceoverlap hos de fleste. En medarbejder kan f.eks. godt have både administrative og kreative kompetencer og løse opgaver indenfor begge områder i webshoppen. På vores 6 ugers uddannelsesforløb vurderer vi deltagernes kompetencer indenfor de 3 førnævnte områder. De får en personlig evaluering på, hvor de har deres styrker og svagheder. Det bliver et stærkt værktøj for dem, når de går ud og søger job efter endt kursusforløb. Og vi ved, at det virker. At det gør en forskel. Langt de fleste af vores ledige deltagere kommer i job hurtigt, og her bruger de kompetencer, som de har lært på vores uddannelser.

Flere artikler