En vild vækst i rækkevidde og en strategi for brugen af de sociale medier var, hvad Diana Lund endte med at få ud af sin deltagelse i SoMe master kurset på Eamv i november/december 2021. Den nye strategi og den øgede rækkevidde gav også en vækst i omsætningen fra dag 1.
Min virksomhed havde egentlig godt gang i de sociale medier, men jeg valgte alligevel at melde mig til kurset i sociale medier på Erhvervsakademiet i Herning. Jeg vidste godt, at der er stor forskel på min egen færden på de sociale medier og min virksomheds brug af disse. Jeg kunne godt tænke mig at blive bedre til at vurdere det indhold, som min butik lagde på de sociale medier, få styr på algoritmerne og konventionerne. Da jeg startede på holdet, var mine forventninger ikke særlig høje. Jeg håbede, at jeg ville komme ud efter de 6 uger med lidt mere viden om annoncering på de sociale medier og hvordan det hele spillede sammen med Google -–men det skulle vise sig, at jeg fik langt mere med.
I løbet af de 6 uger var jeg på en vild rejse i sociale medier og stort set hver eneste dag gik jeg hjem med aha oplevelser og et andet syn på, hvordan jeg kunne få endnu mere ud af min virksomheds tilstedeværelse på de sociale medier. Jeg afprøvede løbede, hvad jeg lærte og resultaterne lod ikke vente på sig. Efter kurset har jeg sammen med mine medarbejdere fået styr på en strategi for, hvordan vi aktivt vil bruge de sociale medier i vores markedsføring og jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig de resultater, som jeg allerede ser nu.
Resultaterne taler for sig selv
Den nye tilgang til brugen af de sociale medier og brugen af annoncering på de sociale medier har hurtigt vist os, at vi er på rette vej. I januar oplevede vi en øget rækkevidde på Facebook på 351% og på Instagram steg rækkevidden med 430%. Rækkevidde gør det jo ikke alene, så derfor er jeg ekstra glad for at se, at det også afspejler sig i omsætningen. Vores omsætning i januar er nemlig steget med 117% sammenlignet med januar 2019.
Jeg har klart fået et andet syn på brugen af sociale medier i markedsføringen af min virksomhed og kurset gav mig værktøjerne til at planlægge, udføre og evaluerer min indsats.
Min skepsis blev gjort til skamme og jeg er sikker på, at kurset har gjort en stor forskel for min virksomhed og især mit syn på, hvilken rolle, de sociale medier spiller.