FlexUd E-handel

Lær alt om E-handel & digital markedsføring

Lær om E-handel & digital markedsføring og få et job med fremtid i!

Hvem kan deltage: Fleksjobbere, Ledige & virksomheder

Start i september 2019 i Randers og Hedensted

FlexUd E-handel er 6 ugers undervisning i praktisk E-handel og digital markedsføring.

Forløbet kan desuden tilkobles en jobgaranti, hvor vi sammen finder det job og den virksomhed, som passer til dig inden for 6 måneder efter undervisningen. Om du kommer på FlexUd med jobgaranti afhænger af din situation og af aftalen med dit jobcenter.

Faget E-handel er et akademifag og udbydes i samarbejde med Erhvervsakademi Dania og givet 10 ects.

FlexUd med fremtidigt fællesskab

Alle som gennemfører FlexUd E-handel bliver automatisk tilbudt medlemsskab af en lukket gruppe på Facebook, hvor vi sammen kan udveksle tanker, oplevelser og erfaring. Der vil være mulighed for at arrangere sociale events, men det vigtigste er, at du bliver en del af et stærkt fællesskab, hvor du både kan få gode råd af andre i samme situation, som du selv, eller du måske selv kan bidrage med råd og erfaringer.

Søren fortæller:

Som gammel/ erfaren eksportsælger, der startede i faget længe før internettet blev et begreb, har jeg lært spændende og nyt på kurset, der kan anvendes i det næste job i min fortsatte salgskarriere.

Det har været meget lærerigt. Især har jeg fået øjnene op for de mange gode (gratis) funktioner, man lærer om i Google-universet.

Og jeg har lært at gennemskue, hvad der ligger bag begreberne og de smarte IT-udtryk. Blandt andet indenfor optimering af websider til opsøgende E-Handel.

Det vil være en stor fordel, når jeg fremover skal have møde med min arbejdsgivers dyre webkonsulent.

Der er en god stemning på holdet, som Humanta gør meget for at skabe og fastholde. Også efter vi har afsluttet uddannelsen. Selve undervisningen foregår, så det er til at forstå.

Det er vigtigt, for der er meget nyt at lære på kort tid. Til evt. andre seniormedarbejdere, kan jeg berolige Jer med, at også de unge på holdet har ondt i hjernevindingerne de første dage.

IT-lærdom har ingen alder, så kom bare frisk!

Jeg kan varmt anbefale andre, som vil lære om E-handel at melde sig på holdet.

FlexUd med vidensdeling

Som medlem af den lukkede Facebook-gruppe vil du også modtage ny viden. Vi vil dele ud af nyheder fra Google, Facebook, LinkedIn og andre digitale platforme. Du vil få viden om nye tiltag, hvad der rør sig i den digitale verden og løbende opdatere din viden. Det vil gøre dig en endnu mere værdsat ressource.

Emner

  • Hvad er E-handel? Hvor går udviklingen hen?
  • Webshopen og administrationen af den
  • Digital markedsføring: De betalte annoncer
  • Sociale Medier i markedsføringen
  • Tekster og søgemaskineoptimering (SEO)
  • Google Analytics
  • Økonomi og logistik i webshoppen
  • Jura – persondata og handelsbetingelser

Praktisk

Faget henvender sig til alle. Er du i tvivl, om faget E-handel er noget for dig, er du velkommen til at ringe eller skrive til os. Du kan ringe direkte til Allan Midtgaard på 4098 9216!

Der er undervisning tre dage om ugen, 4 timer per dag.
Faget afsluttes med en mundtlig eksamen på baggrund af en lille case.

Faget E-handel tilbydes i samarbejde med Erhvervsakademi Dania.

Kurset er på den landsdækkende positivliste. Kursuskode/Uddannelseskode 37608.

Kurset er på den regionale positivliste i Østjylland og Vestjylland. Uddannelseskode 37608

 

Undervisningsplan

Lektion 1

Introduktion. Hvad er e-handel.
Hvor går udviklingen hen

Hvad er e-handel og hvilken retning bevæger e-handlen sig i nationalt og internationalt (og lokalt). Der gives eksempler på store og små succeser inden for e-handel: Hvad skal der til for at få succes?

 

Samtidig introduceres du til det interne undervisningssystem og de tilbudte værktøjer.

Lektion 2

Webshoppens egenskaber og opstart af Webshop

Hvordan ser den gode Webshop ud? Hvordan ser den dårlige Webshop ud?

Lær hvordan e-commerce systemer grundlæggende er opbygget, og lær de enkelte bestanddele at kende.

 

Hvordan startes et nyt webshop-projekt på den rigtige måde? Vi kigger på hvilke faktorer du skal være opmærksom på under opstart af et Webshop projekt. Du lærer at vurdere et Webshop projekt, og ”skille fårene fra bukkene”.

Lektion 3

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 1

Vi starter med en teoretisk præsentation af Webshop systemer, gennemgår Webshoppens anatomi, og går direkte til Hands-on i systemet WordPress/Woocommerce, som er den mest brugte webplatform i verden.

WordPress er et såkaldt ”Open Source” system, der er frit tilgængeligt på nettet. Men det kræver ekspertviden at opsætte og vedligeholde en effektiv webshop i systemet.

Du introduceres også til et såkaldt ”Closed Source” system, så du kan se de grundlæggende forskelle, og have mulighed for at skelne imellem systemer.

 

På den første dag får du til opgave at opsætte din første webshop, og gøre den klar til kommercielt brug.

Lektion 4

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 2

Vi tager udgangspunkt i din ny-oprettede webshop, og kigger på de grundlæggende elementer.

Du bliver præsenteret for side-bygger værktøjet ”Elementor”, som skal hjælpe dig med at lave et indbydende design på en let og overskuelig måde.

Du bliver også introduceret til de grundlæggende indstillinger som skal til, for at webshoppen kan fungere kommercielt.

Vi arbejder med webshopadministrationen, og kigger på produkter, produktgrupper, betalings- og fragtløsninger.

 

Som hjemmeopgave skal du lave design til grundlæggende sider, og oprette dit første produkt og din første produktgruppe.

Lektion 5

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 3

Vi tager udgangspunkt i den opgave du har løst hjemme, og bygger videre på Webshop administration. Vi gennemgår standard opsætninger, så som lagerstyring, varianter, e-mail kommunikation, ordreflow og ordrebekræftelse.

 

Til slut præsenterer kursisterne deres første webshops for hinanden.

Lektion 6

Introduktion til e-commerce systemer – SEO (teknisk)

Vi introducerer Google Søgemaskine optimering (SEO), og lærer hvordan optimeringen bruges i forskellige systemer.

Du lærer hvilke felter du skal bruge, hvilke regler du skal overholde, og hvordan du prioriterer din indsats.

 

Vi gennemgår forskellige online værktøjer, som du kan bruge til at analysere både egne, men i høj grad også konkurrenternes webshops. Og du får lov til selv at prøve at bruge værktøjerne i virkelige scenarier.

Lektion 7

Digital markedsføring

Tekster til nettet

Lær at skrive de rigtige tekster, der fanger kundens opmærksomhed, og fører til salg.

Lektion 8

Digital markedsføring

SEO tekst

Sådan skriver du den søgemaskine optimerede tekst.

Søgemaskineoptimeringen handler om at få vores shop og vores produkter så højt op i søgeresultaterne som muligt. SEO er gratis markedsføring men også et område man skal arbejde med hele tiden.

Lektion 9

Digital markedsføring

Google Ads – aktiv annoncering

Introduktion til Google Ads. Vi ser på hvordan systemet er bygget op, lærer hvordan vi laver søgeords analyser, og bruger resultaterne til effektive annoncer.

 

Du lærer hvordan du kan gennemskue Online Bureauernes rapporter, og lærer at læse og forstå de mange begreber og analysedata.

Lektion 10

Digital markedsføring

Sociale medier 

Lær at bruge de sociale medier til mere end blot Boosting af opslag.

Lær at opsætte målgrupper og arbejd med annoncetyper og administration.

De sociale medier bruger vi både til at tiltrække nye kunder men også til at fastholde kundeinteresse og skubbe potentielle kunder mod et køb. Primært fokus vil være på Facebook og Instagram.

Lektion 11

Digital markedsføring 

Sociale medier fortsat

Lektion 12

Digital markedsføring

E-mail 

Vi kigger på hvordan e-mail markedsføring tilfører Webshoppen nye kunder, på en anden måde end blot udsendelse af nyhedsbreve.

Vi tager udgangspunkt i det mest brugte E-mail system Mailchimp, og berører forskellige Pop-up værktøjer til promovering af budskaber.

 

E-mail markedsføring betragtes som én af de billigste former for marketing, med en høj effektivitet, hvis det gøres rigtigt. 

Lektion 13

Google Analytics: Analyser og rapportering

Google Analytics er det vigtigste værktøj for dig som Webshop Master. Her kan du se hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig på din Webshop; hvordan de bevæger sig på siderne; hvor og hvornår de lander eller forlader din Webshop; hvilke kanaler der bidrager til aktiviteten; og mange andre målepunkter.

 

Resultaterne bruger vi til at lægge strategi for udviklingen af Webshoppen i fremtiden.

Lektion 14

Google Analytics: Fortsat

Google Analytics er det vigtigste værktøj for dig som Webshop Master. Her kan du se hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig på din Webshop; hvordan de bevæger sig på siderne; hvor og hvornår de lander eller forlader din Webshop; hvilke kanaler der bidrager til aktiviteten; og mange andre målepunkter.
Resultaterne bruger vi til at lægge strategi for udviklingen af Webshoppen i fremtiden.

Lektion 15

Google Analytics: Analyser og rapportering
Fortsat

Vi introducerer Google værktøjer som kan hjælpe dig med analysearbejdet.

Du kommer til at stifte bekendtskab med Google Search Console og Google MyBusiness, som effektivt indsamler data fra  nuværende og potentielle kunder.

 

Til sidst gennemgår vi konkrete resultater fra relevante virksomheder i markedet, og bruger de værktøjer vi har lært.

Lektion 16

Tekster til nettet fortsat

Lektion 17

Jura – persondata og handelsbetingelser + mental eksamensforberedelse

Vi ser på handelsbetingelser, GDPR, købeloven, og anden jura omkring Online salg.

Det er vigtigt at du som Webshop Master forstår reglerne, og kan opsætte de rigtige beskrivelser, så alle lover er overholdt, og du står juridisk stærkt i forbindelse med eventuelle tvister.

 

Vi slutter af med mental eksamensforberedelse, så du kan blive klædt helt på til den mundtlige eksamen.

Eksamen