Webshopmaster - et nyt effektivt tilbud!

Et akademifag i E-handel

E-handel Webshopmaster – 6 ugers lærerig akademifag!

Få en praktisk anvendelig uddannelse, og lær at arbejde med webshop, e-handel og digital markedsføring. Kom med på dette 6-ugers akademifag i E-handel og få ny og vigtig viden.

Hvem kan deltage: Ledige, Ansatte, Fleksjobbere

Hvorfor? Derfor:

WebshopMaster er en jobskabende uddannelse i et marked hvor der er stor efterspørgsel på kvalificeret viden inden for e-handel og digital markedsføring.

Som uddannet WebshopMaster kan du se frem til at kunne udfylde spændende jobs indenfor alle aspekter indenfor e-handel, f.eks:

  • Webshop administrator
  • Webshop projektledelse
  • Google Ads og SEO administrator
  • SEO-tekst ansvarlig
  • SoMe administrator
  • E-mail marketing ansvarlig

Uddannelsen giver dig også mulighed for at give dig i kast med livet som selvstændig, hvis du går med en lille iværksætter i maven.

Uddannelsen berører alle de centrale emner indenfor moderne e-handel: Webshop administration, projektledelse, digital markedsføring, jura og GDPR, samt effektiv SEO-venlig tekstskrivning.

Undervisningen er en balanceret indsats mellem klasseundervisning, opgaveløsning og hjemmearbejde. Du kommer til at arbejde med din helt egen webshop under kurset, så du kan prøve kræfter med al teorien under realistiske og praktiske rammer.

Uddannelsen er inddelt i overskuelige moduler, og afsluttes en eksamen, så du kan kalde dig uddannet WebshopMaster.

Erhvervslivet har brug for arbejdskraft indenfor e-handel – Gør dig selv jobparat med en WebshopMaster uddannelse.

E-handel handler om meget mere end at lægge tekst og billeder ind i en webshop. Der skal også være styr på, hvordan en tekst skal skrives, om det er et tilbud eller branding? Og hvordan et billede skal behandles, for at virke bedst muligt. Du skal desuden kende de grundlæggende juridiske spilleregler, eller vide hvordan økonomien for en webshop fungerer. Det kan vi lære dig, plus vi også underviser i, hvordan du markedsfører din webshop og din virksomhed digitalt – sammen med alle de gode tilbud, som skal give kunder og omsætning.

I løbet af 6 uger, kommer vi omkring alt, hvad der er vigtigt at vide i forbindelse med e-handel. Uddannelse i E-handel er opdelt i forskellige blokke, med hver deres fokusområde: Oprettelse af en webshop, økonomi & logistik, projektledelse, digital markedsføring, analyser og jura.

Faget henvender sig til alle. Er du i tvivl, om faget E-handel er noget for dig, er du velkommen til at ringe eller skrive til os. Du kan ringe direkte til Allan Midtgaard på 4098 9216!

Faget i E-handel udbydes i samarbejde med  

 

Lars fortæller om sin deltagelse på E-handel WebshopMaster.

 

Søren fortæller:

Som gammel/ erfaren eksportsælger, der startede i faget længe før internettet blev et begreb, har jeg lært spændende og nyt på kurset, der kan anvendes i det næste job i min fortsatte salgskarriere.

Det har været meget lærerigt. Især har jeg fået øjnene op for de mange gode (gratis) funktioner, man lærer om i Google-universet.

Og jeg har lært at gennemskue, hvad der ligger bag begreberne og de smarte IT-udtryk. Blandt andet indenfor optimering af websider til opsøgende E-Handel.

Det vil være en stor fordel, når jeg fremover skal have møde med min arbejdsgivers dyre webkonsulent.

Der er en god stemning på holdet, som Humanta gør meget for at skabe og fastholde. Også efter vi har afsluttet uddannelsen. Selve undervisningen foregår, så det er til at forstå.

Det er vigtigt, for der er meget nyt at lære på kort tid. Til evt. andre seniormedarbejdere, kan jeg berolige Jer med, at også de unge på holdet har ondt i hjernevindingerne de første dage.

IT-lærdom har ingen alder, så kom bare frisk!

Jeg kan varmt anbefale andre, som vil lære om E-handel at melde sig på holdet.

Er der brug for en uddannelse i e-handel?

Læs artiklen hos finduddannelse.dk, hvor vi blandt andet ser på jobmulighederne nu og i fremtiden med en uddannelse i e-handel i bagagen.

Mød vores underviser på webshopmasteruddannelse

Undervisningsplan

Lektion 1

Introduktion. Hvad er e-handel.
Hvor går udviklingen hen

Hvad er e-handel og hvilken retning bevæger e-handlen sig i nationalt og internationalt (og lokalt). Der gives eksempler på store og små succeser inden for e-handel: Hvad skal der til for at få succes?

 

Samtidig introduceres du til det interne undervisningssystem og de tilbudte værktøjer.

Lektion 2

Webshoppens egenskaber og opstart af Webshop

Hvordan ser den gode Webshop ud? Hvordan ser den dårlige Webshop ud?

Lær hvordan e-commerce systemer grundlæggende er opbygget, og lær de enkelte bestanddele at kende.

 

Hvordan startes et nyt webshop-projekt på den rigtige måde? Vi kigger på hvilke faktorer du skal være opmærksom på under opstart af et Webshop projekt. Du lærer at vurdere et Webshop projekt, og ”skille fårene fra bukkene”.

Lektion 3

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 1

Vi starter med en teoretisk præsentation af Webshop systemer, gennemgår Webshoppens anatomi, og går direkte til Hands-on i systemet WordPress/Woocommerce, som er den mest brugte webplatform i verden.

WordPress er et såkaldt ”Open Source” system, der er frit tilgængeligt på nettet. Men det kræver ekspertviden at opsætte og vedligeholde en effektiv webshop i systemet.

Du introduceres også til et såkaldt ”Closed Source” system, så du kan se de grundlæggende forskelle, og have mulighed for at skelne imellem systemer.

 

På den første dag får du til opgave at opsætte din første webshop, og gøre den klar til kommercielt brug.

Lektion 4

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 2

Vi tager udgangspunkt i din ny-oprettede webshop, og kigger på de grundlæggende elementer.

Du bliver præsenteret for side-bygger værktøjet ”Elementor”, som skal hjælpe dig med at lave et indbydende design på en let og overskuelig måde.

Du bliver også introduceret til de grundlæggende indstillinger som skal til, for at webshoppen kan fungere kommercielt.

Vi arbejder med webshopadministrationen, og kigger på produkter, produktgrupper, betalings- og fragtløsninger.

 

Som hjemmeopgave skal du lave design til grundlæggende sider, og oprette dit første produkt og din første produktgruppe.

Lektion 5

Introduktion til e-commerce systemer – Administration 3

Vi tager udgangspunkt i den opgave du har løst hjemme, og bygger videre på Webshop administration. Vi gennemgår standard opsætninger, så som lagerstyring, varianter, e-mail kommunikation, ordreflow og ordrebekræftelse.

 

Til slut præsenterer kursisterne deres første webshops for hinanden.

Lektion 6

Introduktion til e-commerce systemer – SEO (teknisk)

Vi introducerer Google Søgemaskine optimering (SEO), og lærer hvordan optimeringen bruges i forskellige systemer.

Du lærer hvilke felter du skal bruge, hvilke regler du skal overholde, og hvordan du prioriterer din indsats.

 

Vi gennemgår forskellige online værktøjer, som du kan bruge til at analysere både egne, men i høj grad også konkurrenternes webshops. Og du får lov til selv at prøve at bruge værktøjerne i virkelige scenarier.

Lektion 7

Digital markedsføring

Tekster til nettet

Lær at skrive de rigtige tekster, der fanger kundens opmærksomhed, og fører til salg.

Lektion 8

Digital markedsføring

SEO tekst

Sådan skriver du den søgemaskine optimerede tekst.

Søgemaskineoptimeringen handler om at få vores shop og vores produkter så højt op i søgeresultaterne som muligt. SEO er gratis markedsføring men også et område man skal arbejde med hele tiden.

Lektion 9

Digital markedsføring

Google Ads – aktiv annoncering

Introduktion til Google Ads. Vi ser på hvordan systemet er bygget op, lærer hvordan vi laver søgeords analyser, og bruger resultaterne til effektive annoncer.

 

Du lærer hvordan du kan gennemskue Online Bureauernes rapporter, og lærer at læse og forstå de mange begreber og analysedata.

Lektion 10

Digital markedsføring

Sociale medier 

Lær at bruge de sociale medier til mere end blot Boosting af opslag.

Lær at opsætte målgrupper og arbejd med annoncetyper og administration.

De sociale medier bruger vi både til at tiltrække nye kunder men også til at fastholde kundeinteresse og skubbe potentielle kunder mod et køb. Primært fokus vil være på Facebook og Instagram.

Lektion 11

Digital markedsføring 

Sociale medier fortsat

Lektion 12

Digital markedsføring

E-mail 

Vi kigger på hvordan e-mail markedsføring tilfører Webshoppen nye kunder, på en anden måde end blot udsendelse af nyhedsbreve.

Vi tager udgangspunkt i det mest brugte E-mail system Mailchimp, og berører forskellige Pop-up værktøjer til promovering af budskaber.

 

E-mail markedsføring betragtes som én af de billigste former for marketing, med en høj effektivitet, hvis det gøres rigtigt. 

Lektion 13

Google Analytics: Analyser og rapportering

Google Analytics er det vigtigste værktøj for dig som Webshop Master. Her kan du se hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig på din Webshop; hvordan de bevæger sig på siderne; hvor og hvornår de lander eller forlader din Webshop; hvilke kanaler der bidrager til aktiviteten; og mange andre målepunkter.

 

Resultaterne bruger vi til at lægge strategi for udviklingen af Webshoppen i fremtiden.

Lektion 14

Google Analytics: Fortsat

Google Analytics er det vigtigste værktøj for dig som Webshop Master. Her kan du se hvad dine nuværende og potentielle kunder foretager sig på din Webshop; hvordan de bevæger sig på siderne; hvor og hvornår de lander eller forlader din Webshop; hvilke kanaler der bidrager til aktiviteten; og mange andre målepunkter.
Resultaterne bruger vi til at lægge strategi for udviklingen af Webshoppen i fremtiden.

Lektion 15

Google Analytics: Analyser og rapportering
Fortsat

Vi introducerer Google værktøjer som kan hjælpe dig med analysearbejdet.

Du kommer til at stifte bekendtskab med Google Search Console og Google MyBusiness, som effektivt indsamler data fra  nuværende og potentielle kunder.

 

Til sidst gennemgår vi konkrete resultater fra relevante virksomheder i markedet, og bruger de værktøjer vi har lært.

Lektion 16

Tekster til nettet fortsat

Lektion 17

Jura – persondata og handelsbetingelser + mental eksamensforberedelse

Vi ser på handelsbetingelser, GDPR, købeloven, og anden jura omkring Online salg.

Det er vigtigt at du som Webshop Master forstår reglerne, og kan opsætte de rigtige beskrivelser, så alle lover er overholdt, og du står juridisk stærkt i forbindelse med eventuelle tvister.

 

Vi slutter af med mental eksamensforberedelse, så du kan blive klædt helt på til den mundtlige eksamen.

Eksamen

Mette
Mettedeltager i akademifaget E-handel i Randers
”Ved at deltage i E Handel har jeg skiftet retning på mit fremtidige arbejdsliv! Fra at tro, at en fleksjobber med meget få timer kun kan få et job uden udfordringer og megen indhold, har jeg nu fået job hvor jeg har en vigtig rolle. Jeg skal bruge al min nye viden om markedsføring på de sociale medier og E handel. Aldrig har 6 uger gået så hurtigt og aldrig har jeg lært noget så spændende. Helt igennem kompetente lærere, god stemning og plads til at være den man er. Det har været hårdt, hovedet er blevet fyldt op - og nogen gange overophedet - men det har været det hele værd. Tak for denne gang og god sommer”
Tanja
Tanjadeltager i E-handel i Randers
”Jeg har haft fornøjelsen af at deltage i det 6-ugers jobrettede akademifag E-handel ved Humanta. Selvom jeg har en akademisk uddannelse, har faget givet mig en masse lærerig viden om og værktøjer i e-handel og digital markedsføring, som jeg er sikker på at kunne drage stor nytte af i min fremtidige karriere. Jeg kan kun give min varmeste anbefaling til Humanta og folkene bag.”
Kathrine
Kathrinedeltager i akademifaget E-handel i Randers
”Jeg søgte om deltagelse på holdet, da jeg mente det ville være i tråd med min uddannelse i Designteknologi. Jeg havde ikke de store forventninger, andet end at jeg kunne se at det måtte være brugbart. Holdet viste sig at være en positiv overraskelse, for mig som ikke er IT kyndig. Jeg følte klart at der blev taget hånd om en, og der var ingen dumme spørgsmål. Da alle deltagere kom med meget forskellige formåen og kendskab til e-handel, var det det svært at forestille sig at alle fik noget ud af det, men igen skuffede I ikke. Der har været Ah ha oplevelser for alle, og alle bød ind med noget. Tak for en fantastisk positiv oplevelse. Håber at tidligere holddeltager får tilbud med flere kurser, så vi kan holde os ajour :-)”
Heidi
Heidideltager på akademifaget E-handel
”At deltage på kurset e-handel har haft stor betydning for mig. Underviserne har alle været kompetente og dygtige til at rumme alle deltagerne. De har taget deres erhverv og erfaringer med i undervisningen. Det har gjort kurset super relevant. Kurset har åbnet nye spændende muligheder for mig. Det har vist mig, at jeg har kompetencer, som jeg ikke havde været bekendt med. Det har givet mig en masse brugbare værktøjer til nye opgaver. Kursisterne har været en palet af farver. Alle med forskellig baggrund. Vi har kunne supplere hinanden og styrke hinanden. Det har været en god og farverig oplevelse. Jeg kan varmt anbefale kurset.”